Op 11 oktober is er een DigiShape dag bij het Havenbedrijf in Rotterdam. Naast de aftrap van twee seedmoney projecten waarbij we jullie denkkracht vragen, is een belangrijk thema dat aan de orde komt “DigiShape als verbinder in grote projecten.” Kunnen we grote uitdagingen samen oppakken in plaats van iedereen zijn eigen kleine stukje? Wat betekent dat voor opdrachtgevers? Maar ook voor opdrachtnemers? Hoe kunnen we door precompetitief samenwerken onze waarde vergroten?
Inhoudelijk staat de ochtend in het teken van het waterbeheer en de middag in het teken van geo-engineering. Maar laat dat je niet weerhouden om juist de hele dag aanwezig te laten zijn om je als vanouds te laten inspireren!
Praktische info
- Woensdag 11 oktober van 10.00 (9.30 inloop) tot 15.00 uur
- Havenbedrijf Rotterdam
World Port Center (WPC)
Wilhelminakade 909
3072 AP Rotterdam - Meld je aan via deze link
Programma
9.30 Inloop
10.00 Seedmoney projecten
Twee van de drie seedmoney projecten van dit jaar zijn uit de steigers en delen hun plannen. Doel van dit programma onderdeel is de gezamenlijke denkkracht inzetten om deze projecten sterker te maken!
- Explainable AI - why so salty - HKV
- Waterstanden bepalen op basis van remote sensing en machine learning - TU Delft
12.00 Lunch
Met een update over onze rol in de NL-AIC en een terugkoppeling van de hackaton over vaarweg digital twins. Of je nu komt voor het ochtendprogramma en/of het middagprogramma, we hopen dat iedereen komt lunchen. Er is ruim gelegenheid om te netwerken.
13.00 Parametrisch Ontwerp – Hoe plukken we de vruchten?
Bij het ontwerpen en herontwikkelen van kademuren, werken alle ingenieursbureaus met parametrische ontwerpmodellen. Dit zijn computerprogramma’s waarin complexe berekeningen uit verschillende systemen op een snelle manier aan elkaar worden gelinkt. Ieder ingenieursbureau heeft zijn eigen tool, die net iets anders werkt dan die van de concurrent. Daardoor worden deze tools in afzonderlijke projecten ontwikkeld. Het zou mooi zijn als we onze kennis en vernuft zouden kunnen bundelen en deze tools met elkaar zouden kunnen delen. Dan kunnen we komen tot een roadmap om het gehele ontwerp te automatiseren, waarbij we in een vroeg stadium inzichtelijk kunnen maken wat de consequenties van ontwerpkeuzes zijn. Moeten we nu al wat extra investeren om verdieping voor de kade in de toekomst mogelijk te maken? Maar wat kost dat? En waar in het ontwerp moeten we dan "vet op de botten" inbouwen?
- Introductie: het is mogelijk om met parametrisch ontwerp van een CPT een standaard kademuur te ontwerpen. Waarom doen we dat (nog) niet? Door Bunno Arends van Havenbedrijf Rotterdam - lees ook het interview met Bunno
- Betrokken partners vertellen over de uitdaging en het perspectief vanuit hun positie.
- Discussie: Hoe wordt 2024 het jaar van het parametrisch ontwerp? Wie heeft welke rol?
- Terugkoppeling en follow-up.
15.00 Einde
Het belooft een inspirerende dag te worden, met uitzicht over de haven van Rotterdam!
Foto: Kop van Zuid, Havenbedrijf Rotterdam, fotograaf Leon Willems