Ijsberg near misses

Deltares, Witteveen+Bos en de TU Delft gaan binnen DigiShape aan de slag met een nieuw project, waarin ze data over bijna-ongelukken op Nederlandse binnenwateren gaan analyseren. Ze zijn één van de drie winnaars van de seedmoney call, die DigiShape begin dit jaar uitschreef voor veelbelovende innovatieve ideeën. Initiatiefnemer Fedor Baart van Deltares vertelt wat dit project bijzonder maakt, wat het oplevert en wat er nu gaat gebeuren. 

Welke uitdaging willen jullie met dit project aanpakken?

“Op dit moment worden alleen echte ongevallen op de Nederlandse binnenwateren gemonitord om de vaarwegen veiliger te maken. Door ook bijna-ongevallen in kaart te brengen, zijn we beter in staat problemen en risico’s op te lossen nog voor het echt misgaat. Erg belangrijk, want ongevallen hebben veel impact, zowel op mensen als op de beschikbaarheid van de vaarweg.”

Wat houdt het project precies in?

scrollymap ais datavisualisatie fedor baart 825“We gaan via AIS-signalen van schepen bijna-ongevallen opsporen. Op basis van data over onder meer de route, diepgang van de bodem, golfhoogte, stroming en radioverkeer reconstrueren we de omstandigheden waarin er bijna een ongeluk plaatsvond. Vervolgens zetten we machine learning in voor het opstellen van regels om dit soort situaties in de toekomst te kunnen voorkomen. Nu verzinnen we de regels om het binnenwater veiliger te maken zelf, in dit project laten we dat over aan een computer. Daar komen oplossingen uit voort waar we zelf niet op zouden komen.”

Hoe gaan jullie de 10.000 euro seedmoney besteden?

“Een student gaat onder onze begeleiding een proof of concept maken van deze tool, die we vervolgens gebruiken om te laten zien hoe ons idee werkt en hoe relevant het is. Zo kunnen we andere samenwerkingspartners aantrekken om de tool uit te breiden en deze bijvoorbeeld ook in het buitenland te verkopen. Het zou mooi zijn als door deze innovatie bijna-ongevallen kunnen worden opgenomen in Monitor Nautische Veiligheid Binnenwateren van Witteveen+Bos, waarin nu alleen nog wordt gekeken naar geregistreerde ongevallen.”

Wat levert jullie project op voor DigiShape community?

“Onze innovatie is niet alleen relevant voor het veiliger maken van vaarroutes. Er valt vooral veel te leren van de manier waarop we dit probleem aanpakken. Het levert praktische kennis en nieuwe ideeën op, die goed overdraagbaar zijn. We hebben ons bijvoorbeeld laten inspireren door de taxiwereld. Uber scant routes om te zien of een taxi de juiste route rijdt of niet. Dat doen ze op basis van een verzameling algoritmes. Deze analyse kunnen we goed toepassen binnen ons project, maar is ook erg interessant voor de DigiShape-partners.”

Meer weten?

Wil je meedenken over of meedoen met dit innovatieve project? Neem dan contact op met Fedor Baart van Deltares via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Lex de Boom van Witteveen+Bos via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

ijsberg 825

Zeewering West-Kapelle

Met de DigiShape use case Markermeer-IJmeer willen we door het combineren van data en het gebruiken van innovatieve data science en bewerkingstechnieken een completer beeld krijgen van het doorzicht in het Markermeer en IJmeer.

Marcel Kotte, Rijkswaterstaat

Project Markermeer-IJmeer