Interactief werkenDe DigiShape dag op 31 oktober 2019 stond geheel in het teken van de Digitwin Noordzee. Dat is een digitale ‘kopie’ van de Noordzee die de gevolgen van maatregelen kan doorrekenen.

We richten ons op dit moment vooral op de plannen voor het aanleggen van een windmolenpark op zee, maar er kan in principe veel meer mee gedaan worden.

Uitproberen van proof of concept tools

Tijdens de sessie kregen de dertig aanwezige DigiShapers de gelegenheid om drie nauw met elkaar verbonden elementen van de digitale tweeling uit te proberen: de browser, de multiplayer serious game en onze virtual reality plannen (die zich nog in de ideefase bevindt). We kregen interessante feedback over de modellen en kaarten van de tools, waar we in onze volgende sprints weer mee verder kunnen.

  • De basiskaarten (en bijbehorende achtergrondinfo en duiding) blijven erg belangrijk! Daar wil je geen discussie over krijgen. Dat gaan we dus nog verder aanscherpen.
  • Wat betreft de modellen, die we beperkt konden laten zien, is een belangrijk aandachtspunt dat experts èn stakeholders er vertrouwen in moeten hebben. Een mooie oplossing zou zijn als je als gebruiker zelf kunt kiezen welke modellen je in de Digitwin aan of uitzet.
  • Er waren ook veel ideeën over nieuwe conceptmodellen in de Digitwin, waarvan er sommige nog uitgewerkt worden.

Volle bak bij DigiShape dag 31 oktoberInteractie en uitproberen

De interactie tussen de deelnemers werkte in ieder geval erg goed. Bij zowel de browser als de multiplayer versie zat en stond iedereen enthousiast te discussiëren. Het pdfgezamenlijke resultaat (veel nieuwe probeer-windparken!) is hier te bekijken.

Het team is op 4 november vol enthousiasme gestart met een gezamenlijke sprint. We hebben een flinke technische actielijst te verwerken. Op 28 november, bij de volgende DigiShape dag, laten we in een interactieve sessie zien wat we met de feedback gedaan hebben: verbeterde kaarten en hopelijk enkele modellen vanuit een high performance computing cloud gekoppeld aan de browser en de game. Ook volgend jaar gaan we zeker nog even verder!

Project 3D platform

We visualiseren de Noordzee via een VR-bril met een koptelefoon. Zo kun je vanuit verschillende gezichtspunten, zowel onder water als boven water zien en horen wat er gebeurt als je een windmolenpark op zee bouwt of als er een boot komt overvaren. Alles wat je beleeft is gebaseerd op echte data, dus niet fictief. Dat is volgens mij uniek, ik heb hier in ieder geval nog geen andere voorbeelden van gezien.

Petra Jeurissen, RWS

Project 3D platform