Project

Data ankerproeven en corrosie

Quay wall Amaliahaven by M. van Koningsveld is licenced under CC BY-SA 4.0

In vrijwel alle kade- en damwandprojecten worden grote hoeveelheden data verzameld, die ook voor andere doeleinden gebruikt zouden kunnen worden. Denk aan het bepalen hoeveel extra belasting een kade nog aan zou kunnen, wanneer bijvoorbeeld overwogen wordt grotere kranen te gebruiken. Of het beter inschatten van de verwachte levensduur en dus het moment waarop onderhoudswerkzaamheden of vervanging moeten plaatsvinden. Hierbij speelt groutanker testdata en corrosie een grote rol. Op dit moment worden deze data niet standaard ontsloten, waardoor dit soort nieuwe toepassingen niet kunnen worden ontwikkeld.

Doel van dit project

Binnen dit project zijn twee pilots opgestart: 

  1. Data van ankerproeven. Veel grondkerende constructies, zoals kademuren en damwanden, worden voorzien van groutankers in de grond om ervoor te zorgen dat de kademuur stabiel blijft. De groutankers zijn 20 tot 70 meter lang en worden om de 2 tot 5 meter aangebracht. Om de veiligheid en betrouwbaarheid van de ankers te garanderen worden deze constructieonderdelen direct na de aanleg onderworpen aan een uitgebreide kwaliteitscontrole: de zogenaamde controleproeven, geschiktheidsproeven en incidentele bezwijkproeven. Het doel van deze pilot is om de relevante data over groutankers bij elkaar te brengen en te ontsluiten. Op basis hiervan willen we nieuwe nuttige inzichten over de kademuren verkrijgen. Bijvoorbeeld of ze zwaarder belast kunnen worden, wanneer ze geinspecteerd en beheerd moeten worden, maar ook hoe we ze in de toekomst nog efficiënter en duurzamer kunnen bouwen
  2. Data over corrosie van damwanden. Hoe zouter het water, hoe gevoeliger damwanden over het algemeen zijn voor corrosie. Door relevante data te verzamelen en te verwerken, kunnen we gerichter voorspellen wanneer er beheer en onderhoud van damwanden nodig is.

Het doel van beide pilots is om de relevante data bij elkaar te brengen en te ontsluiten en op basis hiervan nieuwe nuttige inzichten over de kademuren te verkrijgen. Dit doel is onder te verdelen in drie delen:

  1. Inventariseren welke data over groutankers en corrosie beschikbaar zijn, wie de eigenaren zijn en in welk standaard format met bijbehorende metadata deze gedeeld kunnen worden.
  2. In kaart brengen hoe deze gestandaardiseerde data onder één collectie gebracht kunnen worden die opgeslagen en vindbaar gemaakt wordt via de 4TU research data repository.
  3. Laten zien hoe de data vanuit de 4TU research data repository gemakkelijk gevonden kan worden en gebruikt om nieuwe inzichten mee te genereren met betrekking tot het beheren en gebruiken van kademuren.

Partners en samenwerking

Aan deze pilot werken mee: Port of Rotterdam, Royal HaskoningDHV, Deltares, Jetmix en TU Delft secties Ports and Waterways en Geo-Engineering. Technische ondersteuning voor het uploaden naar en downloaden van de 4TU research data repository wordt geboden door TU Delfts Digital Competence Centre.

Stand van zaken eind 2023

Het afgelopen jaar hebben de samenwerkingspartners gewerkt aan twee overeenkomsten om data van de Port of Rotterdam met de TU Delft te delen; één voor groutanker data en één voor corrosie data. De overeenkomst is zo opgesteld, dat deze eenvoudig kan worden aangepast als er nieuwe soorten data nodig zijn. 

Terwijl deze overeenkomsten werden opgesteld, is er bij de TU Delft ook gewerkt aan scripts om de data in te lezen en op een nuttige manier te verwerken. Alle noodzakelijke voorwaarden om data te gaan verzamelen en analyseren zijn dus gecreëerd.

Uitdagingen die de onderzoekers nu tegenkomen, is dat veel van de historische data over groutankers en corrosie niet of niet toegankelijk lijken te zijn. Bijvoorbeeld de aannemers die de betreffende tests voor de Port of Rotterdam hebben uitgevoerd, hebben de gegevens vaak niet volledig of in een onhandig formaat aangeleverd, waardoor het nu veel werk is om ze toegankelijk te maken. Denk aan foto’s, pdf’s of screenprints van Excel-bestanden, waardoor de gegevens niet direct kunnen worden gebruikt.

De samenwerkingspartners richten zich nu op de inzichten die wel uit de historische data te halen zijn. Zo werkt Luca Flessati van de TU Delft aan geavanceerde statistische benaderingen om uit een beperkte hoeveelheid gegevens toch nuttige conclusies te kunnen trekken over het ontwerp van damwanden en kademuren.

Formats voor data op het gebied van grout anker tests en corrosie

In de toekomst wordt verwacht dat data over corrosie- en groutankerproeven op een gestandaardiseerde manier worden verzameld, aangeleverd en verwerkt. Hiervoor is in samenwerking met Royal HaskoningDHV een standaardformaat voor grout anker testen ontwikkeld. Een bètaversie is openbaar beschikbaar op Luca Flessati’s github. Daar vind je ook een eenvoudig Python-script om de basistest een interpretatie te geven volgens de huidige normen. Ook dit script is nog in bètaversie en je kunt alle bugs melden door naar Luca te mailen.

Het kost echt heel weinig tijd om deze data te verzamelen,” geeft Luca aan, “alleen het moet wel gebeuren. Hiervoor moet zowel opdrachtgevers als aannemers zich er bewust van zijn dat het belangrijk is om dit gedisciplineerd te doen, zodat we hen in de toekomst kunnen helpen om veiligere, stevigere en duurzamere constructies te bouwen. De Basis Registratie Ondergrond met informatie over sonderingen in heel Nederland, laat zien dat het kan.”

Wat corrosie data betreft, is er een standaard op maat gemaakt voor de Port Of Rotterdam. Deze kan op dit moment nog niet worden gedeeld, maar als je vragen of ideeën hebt, kun je contact opnemen met Luca Flessati.

Contact